Asiakascase
Paras projekti Öresundskraft:in historiassa
Vuoden 2023 aikana eteläruotsalainen energiayhtiö Öresundskraft on onnistuneesti päivittänyt asiakastietojärjestelmänsä AX2009:stä EG Xellent D365:een.
Lue tarinaVuoden 2023 aikana eteläruotsalainen energiayhtiö Öresundskraft on onnistuneesti päivittänyt asiakastietojärjestelmänsä AX2009:stä EG Xellent D365:een.
Lue tarinaVuoden 2023 aikana eteläruotsalainen energiayhtiö Öresundskraft on onnistuneesti päivittänyt asiakastietojärjestelmänsä AX2009:stä EG Xellent D365:een.
"Päivityksen myötä olemme saaneet nykyaikaisella alustalla toimivan nykyaikaisen järjestelmän, joka tarjoaa meille parempia ominaisuuksia. Kyseessä on yksinkertaisesti tulevaisuudenkestävä järjestelmä," sanoo tietohallintojohtaja Jenny Gustavsson, Öresundskraft.
Päivitysprojektin taustalla oli vahva halu ja tarve nykyaikaisemmalle ratkaisulle:
"Meidän piti päivittää asiakastietojärjestelmämme, jotta pystyisimme laskuttamaan asiakkaitamme, ja jotta meillä olisi lain vaatimusten mukainen järjestelmä ja prosessit. Halusimme myös varmistaa, että saamme jatkossa tarvittavan tuen ja päivitykset järjestelmätoimittajaltamme," hän kertoo.
"Projekti alkoi analyysivaiheella, jossa käytimme aikaa oletusten, tarpeiden, osaamisen ja välttämättömien rajoitteiden analysointiin. Tämä auttoi meitä luomaan projektirakenteen ja hankkimaan oikean asiantuntemuksen tiimin rakentamiseen. Hankedirektiivi ja sopimus EG:n kanssa laadittiin yhtä aikaa ja ne sopivat hyvin yhteen, mikä oli ratkaisevaa," Jenny Gustavsson mainitsee.
Projektitiimi laati yhteistyössä EG:n kanssa suunnitelman sen perusteella, mitä siihen haluttiin sisällyttää ja pystyivät sen jälkeen keskittymään päätettyjen asioiden toimittamiseen:
"Tämä johti siihen, että painotimme enemmän itse toimitusta sen sijaan, että olisimme keskustelleet siitä, mitä sisällytetään tai poissuljetaan. Toisin sanoen pidimme tiukasti kiinni laajuudesta, mikä olikin hankkeen yksi keskeinen menestystekijä."
Päivityksen myötä olemme saaneet nykyaikaisen järjestelmän, joka toimii nykyaikaisella alustalla ja tarjoaa meille parempia ominaisuuksia. Se on yksinkertaisesti tulevaisuudenkestävä järjestelmä.CIO Jenny Gustavsson, Öresundskraft
Huomattava keskittyminen testaukseen ja validointiin oli myös tarpeen ongelmien tunnistamiseksi ja käsittelemiseksi projektin varhaisessa vaiheessa. Nämä testit lisäsivät suuresti ymmärrystä, tiedon jakamista ja rajat ylittävää yhteistyötä sekä opettivat paljon. Ne tarjosivat myös merkittäviä etuja ratkaisun ankkuroinnissa yrityksen sisällä.
"Annoimme järjestelmän parissa työskentelevien työntekijöiden olla mukana testaamassa sitä. Se edesauttoi heitä saamaan syvällistä ymmärrystä järjestelmästä julkaisun yhteydessä sekä kykyä ymmärtää ratkaisujen taustalla olevat perusteet,” Jenny Gustavsson sanoo.
Toukokuussa 2023 Öresundskraft siirtyi käyttämään EG Xellent D365:sta. Myöhemmin energiayhtiö arvioi koko hankkeen ja oli erittäin tyytyväinen tuloksiin:
"Meillä oli erittäin tiivistä vuoropuhelua ja hyvää yhteistyötä EG:n kanssa koko projektin ajan.
Olimme EG:n viimeisimpien asiakkaiden joukossa ottamassa uutta päivitystä käyttöön. EG:llä oli kertynyt huomattava määrä tietoa ja kokemuksia aiemmista projekteistaan. Heidän suosituksensa olivat merkittäviä hankkeen etenemisen kannalta."
Hanke on ollut merkittävä ja tärkeä Öresundskraftille:
"Se on vaikuttanut monessa eri asiassa liiketoiminnassamme, koska päivitetty järjestelmä pystyy käsittelemään erilaisia ydinprosesseja aina mittaustiedoista ja asiakastiedoista laskutukseen,” kertoo projektijohtaja Viveka Ellerth, Öresundskraft.
"Otimme mukaan yrityksemme asiantuntijat eri liiketoiminta-alueilta ja käytimme toistemme asiantuntemusta asiaankuuluvien vaatimusten määrittelyssä, testaamisessa ja EG Xellent Dynamics D365:n käyttöönotossa. Hankkeelle on ollut ominaista erittäin hyvä ja tiivis yhteistyö ohjausryhmän, projektitiimin, liiketoiminnan ja järjestelmätoimittajan kanssa,” Viveka Ellerth tarkentaa.
”Rakentavia keskusteluja ja vahvaa sitoutumista on ollut koko matkan ajan, ja meillä on ollut yhteinen tavoite siitä mitä tehdään ja miten se tehdään. Kaikki ovat olleet päättäväisiä tekemään tästä menestystarinan.” Viveka Ellerth tarkentaa.
Myös siirtyminen projektivaiheesta toteutukseen ja sen johtamiseen sujui hyvin, sillä kaikki osapuolet olivat yksimielisiä, ja onnistuimme luomaan tunteen siitä, että tämä oli meidän ”yhteinen projekti”. Toisin sanoen, olemme erittäin ylpeitä tuloksesta, jonka olemme saavuttaneet tässä monimutkaisessa hankkeessa. Olemme myös saavuttaneet projektin tavoitteet aikataulussa, halutussa laajuudessa ja budjetissa", sanoo projektijohtaja Viveka Ellerth, Öresundskraft.
Skånessa toimiva energiayhtiö Öresundskraft on yksi Ruotsin kymmenestä suurimmasta energia- ja viestintäyhtiöstä noin 125 000 asiakkaallaan ja 400 työntekijällään
Öresundskraft on yksi EG Utility Ruotsin suurimmista asiakkaista 150 loppukäyttäjällään. Päivitysprojekti oli myös viimeinen ja lopullinen päivitysprojekti AX2009:stä EG Xellent D365:een Ruotsissa.
Öresundskraft omistaa:
Haluatko tietää lisää tuotteistamme ja palveluistamme? Ota yhteyttä asiantuntijatiimiimme ja kerro meille yrityksesi tarpeista ja kuinka voimme auttaa sinua.
Senior Sales Executive
Frida Grahn
Puh. +46 101 955 000
Email: kontakt@eg.se
Bid Manager
Sonja Johansson
Puh. +46 101 955 000
Email: kontakt@eg.se